مطالعه تله اطاعت با طرحواره درمانی
نوشته شده توسط : روانشناس عمومی

طرحواره اطاعت که از آن تحت عنوان تله اطاعت هم نام می بریم ویژه افرادی است که اجازه می دهند دیگران بر آنها مسلط شوند. آنها به دلیل ترسی که از رها شدن دارند، ترس از منابع قدرت، ترس از تایید نشدن و یا امکان قرار گرفتن در موقعیت های چالش برانگیز دست به دامن اطاعت می شوند. خودشان را نمی بینند؛ زیر پا می گذارند و استنباط شان این است که از جانب دیگران درک نمی شوند. و یا اینکه نیازها و انتظارات و احساساتشان برای آنها ارزشی ندارد. کسانی که در طرحواره اطاعت گرفتار هستند از یک طرف درگیر خودخوری شدید می‌شوند؛ یعنی احساسات خود مخصوصاً خشم را درون ریزی می کنند و از طرف دیگر نیازها و تمایلات خود را زیر پا گذاشته و تمام وقت انرژی شان را صرف برآورده کردن نیازهای اطرافیان می نمایند.

طرحواره اطاعت یا تله اطاعت

این طرحواره بسیار شبیه طرحواره ایثار است؛ با این تفاوت که پایه اصلی طرحواره اطاعت مبتنی بر ترس از تلافی کردن دیگران است. اما پایه اساسی طرحواره ایثار این است که آن ها باور دارند که حق بیان و یا اعمال نیازها و انتظارات و احساسات شخصی خود را ندارند. طرحواره معیارهای سختگیرانه و طرحواره بازداری هیجانی نیز از این قانون تبعیت می کنند.

طرحواره درمانی اطاعت

سبک مقابله ای آنها معمولاً تسلیم است. یعنی تسلیم افراد و شرایط موجود می شوند. آنها می ترسند که اگر نیازهای خود را عنوان کنند مورد بی مهری، انتقاد، تحقیر و تهدید اطرافیان قرار می‌گیرند. هدف طرحواره درمانی در طرحواره اطاعت این است که مراجعین بیاموزند که حق دارند نیازها و احساسات خود را به شیوه ای کارآمد و سازگار عنوان کنند. بتوانند دست از خودخوری، رفتارهای پرخاشگرانه منفعلانه و مخرب بردارند. ابراز وجود و قاطعیت را در مسیر اصلی زندگی خود قرار دهند و خودشان را آنطور که هستند بپذیرند.
زندگی خودرا دوباره بیافرینید با بینش رویش رهایی

مازیار جلوه روانشناس بالینی، طرحواره درمانگر و متخصص طرحواره درمانی





:: برچسب‌ها: طرحواره درمان , طرحواره درمانگر ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: